اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

انتخابات| از فرش قرمز رسانه‌ای تا دلخوری احزاب از پدرخوانده‌ها

انتخابات بهار فعالیت احزاب سیاسی است، احزابی که فرش قرمز رسانه‌ها را برای خود در سومین میزگرد خبرگزاری فارس طلب کردند.

انتخابات| از فرش قرمز رسانه‌ای تا دلخوری احزاب از پدرخوانده‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، انتخابات فرصتی تبلور فعالیت های احزاب و بهار فعالیت های این گروه های سیاسی است که میتواند جریان فکری جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. 

در سال های اخیر احزاب و گروه‌های سیاسی در جریان انتخابات تاثیرات متفاوتی از خود برجای گذاشته اند و مبنایی برای تقسیم نظام های انتخاباتی به اکثریت و تناسب شده اند. 

بنابراین تاثیرات گوناگون این جریان های سیاسی بر نحوه برگزاری انتخابات و انتخاب نمایندگان قانون گذار و همچنین تعیین ساختارهای اجتماعی امر ضروری به نظر میرسد. 

در همین زمینه  براساس اخرین آمار کسب شده، در استان فارس ۷۵ حزب، جمعیت و جریان سیاسی فعال بوده که از این تعداد ۳۰ حزب اصولگرا، ۳۶ حزب اصلاح طلب و ۹ حزب مستقل هستند. 

در سومین میزگرد خبرگزاری فارس همراه با دبیران جمعیت پیشرفت و عدالت فارس و شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی استان فارس (شریان) شده تا نسبت به واکاوی فعالیت های این حزب ها اقدام کنیم. 

خبرگزاری فارس: ملاک و شاخص ارزیابی نمایندگان برای شما چیست؟ 

فرشید نظری دبیر شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی استان فارس (شریان): ملاکی که برای ارزیابی نمایندگان در این حزب در نظر گرفته شده است خواست و ملاک مردم است البته نباید از این موضوع غافل شد که نظرات مقام معظم رهبری اولیت اصلی در این حزب است البته یکی از مهم ترین مولفه هایی که در این موضوع باید مد نظر قرار بگیرد مسئله عدالت محوری و خدمت محوری است. 

وی اضافه کرد: برخی از افرادی که در قالب لیست های انتخاباتی وارد مجلس می شوند پس از ورود به مجلس با آرمان های احزاب و مردم زاویه پیدا کرده و این فاصله به قدری افزایش پیدا می کند که شاهد هستیم عملکرد آنان را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث می شود که مردم نیز از آنان فاصله گرفته و عاملی برای افزایش نارضایتی مردم از نمایندگان مجلس شود. 

نظری تاکید کرد: برخی از افراد قائل به این موضوع نیستند که از طریق لیست های انتخاباتی وارد مجلس شده اند و باید پاسخگوی مطالبات احزاب و مردم نیز باشند این در حالی است که نگاه مردم ، خواست مردم و مطالبه گری مردمی اولیت اصلی و مهم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید باشد. 

محمد حسین شاکری زاده شیرازی دبیر جمعیت پیشرفت و عدالت فارس: نمایندگانی در استان فارس در دوره یازدهم به مجلس راه پیدا کردند که در زمان انتخابات افراد واجد شرایط و دارای صلاحیت بودند البته اکنون نیز بعد از گذشت چهار سال میتوان گفت تمامی 18 نماینده ای که از استان فارس به مجلس راه پیدا کرده اند تمامی تلاش خود را برای بهبود استان انجام داده اند. 

وی اضافه کرد: زمانی که مجلس یک دست است باید به صورت تمام وقت برای حل مشکلات مردمی باشد و تلاش های صورت گرفته نیز در این حوزه بیانگر این موضوع است که نمایندگان در این بخش تلاش کرده اند اما انتقاداتی نیز در این بخش وجود دارد که باید مطرح شده و زمینه برطرف شدن این انتقادات نیز فراهم شود. 

 

شاکری زاده افزود: اتفاقاتی در مجلس یازدهم رخ داد که مجلس به حاشیه رفت و درگیر حواشی شد لازم به ذکر است که این حواشی ضربه های مهمی به معیشت ، اقتصاد  و ... مردم وارد کرد از این رو این مطالبه جدی در میان طیف های مختلف مردمی نیز مطرح شد که نباید مجلس و نمایندگان مردم در مجلس به دنبال انتصاب افراد در دستگاه های اجرایی ، وزارت خانه ها و ... باشند. 

به گفته این فعال سیاسی مطالبه گری حق مردم است و باید وجود داشته باشد و احزاب نیز پل ارتباطی عامه مردم با نمایندگان اند. 

شاکری زاده معتقد است: برخی از نمایندگان درگیر فساد اقتصادی شدند که این موضوع نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که در مجلس دیده شد و امید است در وره دوازدهم مجلس شورای اسلامی افرادی وارد مجلس شوند که کارآمدی اولین اولویت آنان باشد. 

خبرگزاری فارس: جایگاه احزاب و فعالیت های آنان در جامعه را چگونه ارزیابی می کند؟ 

فرشید نظری دبیر شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی استان فارس (شریان): علاوه بر این که مردم از مجلس مطالبه دارند احزاب سیاسی نیز از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دارای مطالبه هستند از این رو نباید سهم مردم در فعالیت های اجتماعی نادیده گرفته شود. 

وی اضافه کرد: افرادی که از طریق لیست های انتخاباتی وارد مجلس، شورای شهر و ... شده اند اکنون باید پاسخگوی مطالبات مردمی ، انتظارات و آرمان های اعلام شده توسط احزاب سیاسی باشند و نسبت به عملکرد خود طی چهار سال گذشته به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اقدام کنند. 

او افزود: با نگاهی به لیست های انتخاباتی در خواهیم یافت که افراد بر اساس شاخص و معیاری انتخاب و به مردم معرفی شده اند از این رو باید با توجه به آرمان ها و شاخص ها پاسخگوی مطالبات مردمی هم باشند این در حالی است که اگر فردی که مردم وی را به عنوان نماینده انتخاب کرده اند از شاخص ها عبور کند چه پاسخی برای مطالبات حزبی و مرمی دارد؟

نظری تاکید کرد: یکی از مهم ترین موضوعاتی که میتواند به نفع مردم ، مجلس و جامعه باشد مطالبه گری از مجلس و نمایندگان مجلس است از این رو با توجه به دوره های متعددی که مردم در انتخابات شرکت کرده و رای داده اند نمایندگان باید پاسخ روشنی به مردم ارائه داده تا زمینه افزایش اعتماد عمومی در جامعه فراهم شود.

وی معتقد است: برخی از اقدامات در مجلس شورای اسلامی روی داده که سرمایه اجتماعی را هدف قرار داده است و باعث کاهش این شاخص مهم در فعالیت های اجتماعی شده است البته نباید فراموش کنیم که اگر حزبی یارای کمک به مردم و جامعه را ندارد باید به این موضوع اذعان کند تا مردم نیز با آگاهی نسبت به انتخاب افراد اقدام کنند. 

محمد حسین شاکری زاده شیرازی دبیر جمعیت پیشرفت و عدالت فارس: احزاب همواره در تهیه لیست های انتخاباتی اثرگذار و نقش آفرینی کرده اند اما در ادامه فرآیند نظارت بر اقدامات نماینگان نتوانسته اند به طور کامل نقش آفرین باشند زیرا مطالبه گری ، کمک به نمایندگان و استفاه از نخبگان و نظرات مردمی توسط احزاب پیگیری نشد که این موضوع نیز نقد های زیادی به فعالیت احزاب وارد کرده است.

او اضافه کرد: برخی از لیست های انتخاباتی پشت درب های بسته تهیه و تدوین شد که این تصمیم اشتباهی اشکار بوده زیرا برخی از لیست های انتخاباتی تنها با نظر یک نفر تهیه شد و در جامعه نشر پیدا کرد. 

شاکری زاده متذکر شد: در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در استان فارس شاهد هستیم که احزاب اقدام به رای گیری از اعضای خود و نخبگان کرده اند که بیش از 400 نخبه اجتماعی در این نظرسنجی ها شرکت کرده و افراد بنا به شناخت ، برنامه ها و ظرفیت های هر فرد اقدام به انتخاب افراد نموده تا لیست های انتخاباتی به گونه ای تدوین شود که مورد اقبال عموم مردم قرار بگیرد و شاخص ها نیز در آن دیده شده باشد. 

به گفته این فعال سیاسی با توجه به نبود خانه احزاب و غیر فعال بودن این مکان شاهد هستیم که احزاب نتوانسته اند وظایف اصلی خود را در جامعه انجام دهند و به صورت مستمر در فعالیت های اجتماعی اثرگذار باشند این در حالی است که دولت نیز میتواند با استفاده از ظرفیت احزاب فعالیت ها و سرمایه اجتماعی را توسعه و بهبود ببخشد. 

خبرگزاری فارس : احزاب چه جایگاهی در میان مردم دارند؟ 

فرشید نظری دبیر شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی استان فارس (شریان): برای انجام فعالیت های مهم اجتماعی باید کار به کاردان سپرده شود از این رو بهار فعالیت های حزبی در انتخابات است البته نباید فراموش کرد که برخی از پدرخوانده ها اقداماتی در فعالیت های سیاسی انجام داده اند که ضربه های مهلکی به بدنه احزاب وارد کرده اند. 

به اعتقاد این فعال سیاسی اقدامات برخی موجب شده تا بدنه رای دهی در احزاب کاهش یابد. 

نظری تاکید کرد: گاهی دیده شده که با انتخاب نادرست نه تنها دولت با مشکل مواجه شده است بلکه مردم نیز مشکلاتشان افزایش یافته از این رو باید به این ادراک دست یافت که میتوان با استفاده از شاخص و معیار افرادی را انتخاب کرد که زمینه برطرف شدن مشکلات را در جامعه فراهم کنند. 

وی افزود: با توجه به اینکه ملاک انتخاب افراد مردم هستند و مشکلات آنان باید برطرف شود از این رو در انتخاب افراد اصلح با مشکل مواجه هستیم. 

نظری تاکید کرد: چرا برخی حزب خود را منتصب به ارکان نظامی ، امنیتی و ... میدانند و هرگاه که با این نهاد ها در خصوص فعالیت حزب صحبت می کنیم تمامی ارتباطات خود با این احزاب  و حتی افراد نفی می کنند البته دیدگاه برخی فراتر از انتصاب رفته و با توجه به شرایط جامعه اقدام به سهم خواهی کرده و به دنبال مسائل دیگری هستند. 

محمد حسین شاکری زاده شیرازی دبیر جمعیت پیشرفت و عدالت فارس: افرادی در تلاش برای مصادره جریان انقلاب به کام خود هستن این در حالی است که این تفکرات موجب شده تا مجلس به کانون بازنشستگان کشوری و لشکری تبدیل شود البته مجلس باید جوان ، پویا و فعال باشد اما حاصل تفکر برخی از افراد موجب شده تا مجلس به سمت ناکارآمدی حرکت کند. 

وی اضافه کرد: استان فارس ظرفیت نخبگانی ویژه ای دارد و بسیاری از نخبگان نیز علاقه مند به فعالیت هستند از این رو میتوان از این افراد در جامعه استفاده کرد تا شرایط برای بهبود جامعه فراهم شود لازم به ذکر است که برخی  معتقد اند که در میزان مشارکت دارای مشکل هستیم اما هیچگاه به این موضوع اشاره نمی کنند که در نامزد ها نیز دارای مشکل بوده و افرادی که ناکارآمد هستند گاها به صحنه می آیند. 

این فعال سیاسی معتقد است: موضوع جانشین پروری در جامعه بسیار حائز اهمیت است و به علت نادیده گرفتن این موضوع شاهد هستیم که گاهی در میان مردم گفته می شود که باز هم همان همیشگی ها در صحنه انتخابات حاضر شده اند این در حالی است که برخی از نمایندگان زمانی که به مجلس راه پیدا می کنند آرمان های مردمی را فراموش می کنند. 

شاکری زاده متذکر شد: موضوع جانشین پروری و نخبه گزینی از آن جهت دارای اهمیت است که باید افرادی در جامعه به عنوان مدیر قرار بگیرند که دارای تمام شاخص ها باشند برای مثال طرح استخدامی در استان فارس برگزار می شود که تمامی افراد در این طرح با سفارش استخدام شده اند. 

خبرگزاری فارس: یکی از انتقادات مطرح شده در خصوص احزاب این است که این طیف های سیاسی تنها در زمان انتخابات فعالیت داشته و اکنون که کمتر از یک ماه تا انتخابات مانده هنوز شور و نشاط اجتماعی برای انتخابات ایجاد نکرده اند.

محمد حسین شاکری زاده شیرازی دبیر جمعیت پیشرفت و عدالت فارس: این موضوع به هیچ عنوان صحت نداشته و این حزب از فروردین ماه امسال تاکنون به صورت مستمر در حوزه انتخابات فعالیت کرده است و جلسات متعددی در خصوص مشارکت در انتخابات و انتخاب افراد اصلح برگزار شده است. 

وی اضافه کرد: نظر به برگزاری این جلسات در تمامی 15 حوزه انتخابیه استان فارس این حزب حداقل 3 نیروی اصلح و توانمند را انتخاب کرده است اما سوال اینجاست دولت برای افزایش مشارکت در انتخابات چه برنامه ریزی انجام داده است؟ 

شاکری زاده تاکید کرد: باید از هر تریبونی برای افزایش مشارکت در انتخابات استفاده کرد و با ایجاد کرسی های آزاداندیشی زمینه توسعه و افزایش فعالیت های سیاسی ر جامعه را بسط داد این در حالی است که بسیاری از فعالین حزبی به علت حضور برخی از افراد که در بدنه احزاب حضور دارند شاید علاقه مند به فعالیت نداشته باشند. 

وی ادامه داد: با وجود تمامی مشکلات و حضور برخی از پدرخوانده ها هنوز احزاب فعالیت خود را به درستی انجام می دهند اما نباید فراموش کرد که احزاب تریبون رسمی ندارند و رسانه ها باید در کنار احزاب قرار بگیرند تا بتوان فعالیت آنان را در جامعه تشریح کرد. 

فرشید نظری دبیر شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی استان فارس (شریان): این حزب در حال انجام و بررسی نمایندگان اصلح است و همه چیز به زمان تایید صلاحیت ها موکول شده است البته نباید فراموش کرد که فعالیت های این حزب به صورت خرد در جریان بوده و هیچ گاه متوقف نشده است. 

وی افزود: نظر به اینکه مشکلات معیشتی در جامعه وجود دارد اما جامعه ایران همواره در انتخابات مشارکت خوبی داشته و هیچگاه در انتخابات کم فروغ ظاهر نشده است با این حال این حزب نیز در تلاش است تا میزان مشارکت مردم را با معرفی افراد توانمند افزایش دهند. 

نظری معتقد است: یکی از مشکلاتی که مردم بر آن تاکید دارد فهم مدیریت در کشور است از این رو میتوان گفت که سازمان مدیریت در نظام مقدس جمهوری اسلامی دارای مشکل بوده که میتوان با انتخاب افراد صحیح جایگاه مدیریت در کشور را ارتقا دارد. 

خبرگزاری فارس : به موضوع تریبون رسمی احزاب اشاره کردید رسانه ها که همواره از فعالیت های احزاب حمایت کرده و برای آنان تریبون بوده اند. 

محمد حسین شاکری زاده شیرازی دبیر جمعیت پیشرفت و عدالت فارس: از اصل این موضوع را تکذیب کرده زیرا رسانه ها اخبار احزاب را منتشر نمی کنند و تنها در زمان انتخابات به سراغ احزاب می آیند. 

وی ادامه داد:گاهی برای انتشار اخبار فعالیت های حزبی به خواهش و تمنا متوسل شده تا این اخبار از طریق رسانه ها منتشر شوند البته نباید فراموش کرد که احزاب در مسیر انقلاب اسلامی ایران در حال حرکت هستند ولی شاهد هستیم که فضای رسانه ای برای احزاب در رسانه های رسمی باز نبوده است. 

شاکری زاده تاکید کرد:خبرگزاری ها و رسانه ها باید برای احزاب فرش قرمز پهن کنند و اخبار این گروه های سیاسی که همواره در طول سال فعالیت دارند را پوشش دهند نه این که تنها در بازه زمانی انتخابات به سراغ آنان آیند. 

این فعال سیاسی از خبرگزاری های جریان انقلابی نیز گلایه کرد که اخبار احزاب انقلابی را پوشش رسانه ای نمی دهند. 

فرشید نظری دبیر شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی استان فارس (شریان):در مورد خبرگزاری ها هیچ دیدگاهی ندارم! 

خبرگزاری فارس: شاخص تعیین لیست های انتخاباتی چیست؟ 

فرشید نظری دبیر شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی استان فارس (شریان): با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در خصوص افراد هفت شاخص تعیین شده است که از جمله این شاخص ها میتوان به رقابت، سلامت، امنیت ، خوشنامی در تمامی شاخص ها، تعهد، تخصص، دغدغه مندی فرهنگی، مقبولیت و .... اشاره کرد.

وی افزود: افرادی که خواهان ورود به لیست انتخاباتی شریان هستند باید زاویه خود را با فتنه  مشخص کنند و نگاه خود را در خصوص اغتشاشات اخیر نیز بیان کنند تا مشخص شود این افراد چه میزان با دیدگاه رهبری در خصوص اغتشاشات هم نظر هستند. 

محمد حسین شاکری زاده شیرازی دبیر جمعیت پیشرفت و عدالت فارس: این حزب زیر مجموعه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) است و نظریه های یکسانی در خصوص انتخاب افراد دارد این در حالی است که موضوع انتخاب نماینده تراز همچنان در دستور کار این حزب بوده و فعالیت ها همچنان ادامه اد. 

وی اضافه کرد: براساس شاخص ها تخصص و کارآمدی دو مولفه اساسی در انتخاب افراد است البته پیش از تمامی این شاخص ها مولفه های مدنظر رهبری اولویت اصلی در انتخاب افراد بوده با این حال تخصص و کارآمدی نیز بخشی از ویژگی هایی است که نمایندگان باید داشته باشند. 

به گفته او  برخی دیگر از ویژگی ها شامل کنشگری انقلابی، تعهد، کارآمدی ، مقبولیت ، شناخته شده در میان آحاد مردم ، ضد فساد و... است. 

خبرگزاری فارس: نمره به نمایندگان 

محمد حسین شاکری زاده شیرازی دبیر جمعیت پیشرفت و عدالت فارس:در مجموع به تمامی 18 نماینده استان فارس میتوان نمره 14 دارد. 

فرشید نظری دبیر شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی استان فارس (شریان): باید نگاه متخصصان در امتیاز دهی مدنظر باشد با این حال نمره 12 در مجموع میتوان به تمامی نمایندگان ارائه کرد. 

 

 

 
گزارش: علیرضا پرنیان

پایان پیام/خ/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول